Scholierenteams lanceerden vanochtend een CanSat, hun zelfgemaakte mini-satelliet, bij ASK 't Harde. Tijdens de spectaculaire lancering werden de satellieten tot een hoogte van 1 kilometer de lucht in gebracht. De CanSat competitie liep vanwege de coronamaatregelen anders dan andere jaren. Zo was de prijsuitreiking al in juli 2021 en is de winnaar bekend: team Gaia van het Kaj Munk College in Hoofddorp. "Het is een geweldige dag, echt een hele ervaring. De organisatie en deze lancering is fascinerend. We moesten vroeg opstaan, maar dit is het zeker waard," aldus Noah Dopic van het winnende team Gaia.
"Het was heel leuk om te horen dat we gewonnen hadden. De jury vond ons idee heel ambitieus, dat we iets moois hadden gemaakt", zegt Midas Deen. Het winnende team had afgelopen maand een ontmoeting met André Kuipers. "Dat was geweldig. Hij heeft een handtekening op de CanSat gezet ook. Dat deel van de CanSat heb ik nog wel thuis bewaard, omdat de CanSat waarschijnlijk kapot gaat vallen vandaag."
De opdracht van de CanSat competitie: maak van een frisdrankblikje (Can) een satelliet (Sat) met een missie. Ine Smits van team S-Can (d’Oultremontcollege, Drunen) vond het project een mooie uitdaging en vooral leerzaam. "Ik heb samen met Marijn geprogrammeerd. Voor dit project kon ik een lampje laten knipperen, maar daar hield het wel mee op. Dus ik heb het geleerd door vooral veel YouTube tutorials te kijken. En het werkt nu, dus dat is positief." Teamgenoot Marijn Kouwenberg had al wel ervaring met programmeren: "Dit is het eerste Technasium project waar ik ook echt mijn interesse bij heb kunnen gebruiken. Maar dan met een andere programmeertaal dan waarmee ik meestal werk. Ik vond het leuk om weer eens op een andere manier te programmeren en zo iets nieuws te leren en toe te passen."
CanSat is een bijzonder project waarin de deelnemende teams dus flink worden uitgedaagd. "Het is een hele ervaring en ook anders dan een practicum. Het is uitgebreider, groter en je hebt meer mogelijkheden", aldus Sam Mulders van team Rocket (Sint-Oelbert Gymnasium, Oosterhout). "Je wordt uitgedaagd verder te gaan dan je docent die zegt: 'ok, maak maar deze opgave'. En er komen heel veel disciplines bij elkaar: netwerken, het technisch aspect en het samenwerken. Dus dat vond ik wel fijn om mee te maken, ook voor later tijdens mijn studie". Zijn teamgenoot Jarne van Rooij vult aan: "Het is meer out of the box. Je moet veel meer problemen oplossen dan bij een practicum in de klas."
De leerlingen zijn het er allemaal over eens: het project is een aanrader. Jarne noemt het project zelfs meer een hobby. "Als je op school een opdracht krijgt, is dat niks in vergelijking met wat je hier doet. Hoe groot het is en hoeveel werk je erin wilt steken.", aldus Sam. Bas Freeman (team S-Can, Drunen): "We hebben er lekker veel energie in gestoken, ik vond het leuk om te doen. Het waren veel uurtjes nog even als de lessen waren afgelopen of na school nog even doortrekken tot we gingen sluiten. Omdat we het leuk vonden, wil je meer moeilijke dingen doen en dan gaat het vanzelf."
Docent Micha Holband van het Sint-Oelbert Gymnasium in Oosterhout ziet het project als een extra uitdaging. "Als je leerlingen hebt die meer kunnen en willen en meer uitdaging nodig hebben: zeker meedoen, absoluut! Sommige leerlingen vinden de lessen op school soms best wel saai. Meerwaarde van dit project is echt dat leerlingen in staat zijn om zelf te ontdekken. En na te denken over 'wat kan ik zelf en wat wil ik zelf'. Zo gaan ze zelf op zoek naar oplossingen voor problemen en leren ze contacten leggen en netwerken." Holband is de begeleider van team Rocket. Het team eindigde op de tweede plek in de competitie. "Ik heb gezien hoe ze zichzelf uitdagen om de beste te zijn en daar hebben ze ook heel hard hun best voor gedaan!".
Het doel van het project is om jongeren te inspireren te kiezen voor een studie en carrière in wetenschap en techniek. "Ruimtevaart is natuurlijk geweldig tot de verbeelding sprekend, maar ook al lang geen ver-van-mijn-bed-show meer. Leerlingen kunnen zelf ook aan ruimtevaarttechnologie werken. Dat bewijst CanSat. Ik hoop dat we hier komend schooljaar ook weer een grote groep leerlingen mee kunnen inspireren", aldus Jasper Wamsteker van het Nederlands ruimtevaartagentschap Netherlands Space Office.
En of het doel dit jaar is gelukt? "Ik wilde eigenlijk geneeskunde gaan studeren, maar ik merkte dat ik dat toch niet leuk genoeg vond. Door dit project ben ik nu juist meer naar medische én technische opleidingen aan het kijken. Ik ben er wel meer interesse in gaan krijgen door deze competitie, dus dat is wel leuk," aldus Bente van der Zijden van het Sint-Joriscollege in Eindhoven. Sam heeft heel zijn pad al uitgestippeld: "Ik wil de bachelor Electrical Engineering aan de TU Eindhoven gaan doen en dan waarschijnlijk de master in robotica".
De inschrijving voor 2021-2022 is nu geopend voor scholieren. Kijk voor meer informatie over CanSat op www.esero.nl/cansat
Aan de CanSat competitie 2020-2021 deden 24 teams mee. De selectie van teams die vandaag deelnamen aan het lanceerevenement: Gaia (Kaj Munk College, Hoofddorp), Team Rocket (Sint-Oelbert Gymnasium, Oosterhout), Canservationists (Britisch School of the Netherlands, Voorschoten), Can-Catchers (Gomarus College, Groningen), SpaceCakes (Sint-Joriscollege, Eindhoven), S-Can (d’Oultremontcollege, Drunen), IswTeamCanSat (ISW Hoogeland, Naaldwijk) en Bushfire Resource CanSat (Bertrand Russell College, Krommenie). Tijdens het lanceerevenement werden ze begeleid door ESERO NL, NSO, Defensie en DARE.
CanSat is een ESERO-project dat NEMO uitvoert in opdracht van het Nederlands ruimtevaartagentschap Netherlands Space Office, gefinancierd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Defensie is logistiek partner tijdens de testdag en het lanceerevenement. De competitie is opgezet om scholieren enthousiast te maken om voor een technische opleiding te kiezen.