Heb jij een idee voor een slimme satelliettoepassing? Een toepassing gebaseerd op navigatiesatellieten (Galileo) of aardobservatiesatellieten (Copernicus)? Doe dan mee met de Galileo en Copernicus Masters competities. Winnaars krijgen de kans om hún idee, met hulp van NSO en ESA, uit te bouwen tot een succesvol bedrijf.
Competitie leidt tot innovatie. Denk aan de ruimterace in de jaren zestig, met als apotheose een landing op de maan. Of de Ansari X prize, die in 2004 het eerste commerciële ruimtevaartuig ter wereld voortbracht. Daarom zoekt Europa via twee competities naar innovatieve ideeën. Ideeën om ruimtevaarttechnologie die er nu al is in de toekomst op zoveel mogelijk slimme manieren te gebruiken.
Dat satellieten ons de weg wijzen in de auto, op de motor en wandelend door de stad weten we allemaal. Maar de toepassingen van satellietnavigatie reiken veel verder. Kijk bijvoorbeeld naar het Nederlandse bedrijf Johan, dat een eerdere editie van de Galileo Masters competitie won. Johan analyseert sportprestaties met behulp van satellietnavigatietechnologie en helpt zo sportteams om hun prestatie te verbeteren.
Navigatietechnologie kan in heel veel verschillende sectoren een rol van betekenis spelen. In de zorg, door blinde mensen de weg te wijzen. In de vrijetijdsindustrie, met apps voor festivals en vakantiebestemmingen. En in de infrastructuur, als instrument om de dijken van het laaggelegen Nederland te bewaken. Nieuwe toepassingen op basis van het Galileo satellietnavigatiesysteem, daar draait het om bij de Galileo Masters competitie.
De Copernicus Masters competitie gaat uit van satellietgegevens verzameld binnen het Europese Copernicus programma. Dag en nacht ligt onze planeet aarde aan de ‘hartbewaking’. We monitoren hoe het gaat met de vegetatie, de oceanen, de ijskappen en de dampkring. Van luchtkwaliteit tot precisielandbouw en van ontwikkelingshulp tot klimaatoplossingen, Copernicus kent vele toepassingen.
‘De mogelijkheden binnen beide competities zijn eindeloos’, zegt Bert Meijvogel van het NSO. ‘We zoeken creatieve, ondernemende mensen die het leuk vinden om het maximale te halen uit de satellietsystemen die we als samenleving hebben ontwikkeld.’ Juist in Nederland zijn de omstandigheden voor deelname ideaal, denkt Meijvogel: ‘Nederland kent een goed klimaat voor startups. Daarbij groeit het bewustzijn in onze samenleving van de toegevoegde waarde die ruimtevaart kan hebben.’
Beide competities kennen verschillende categorieën. Zo zoekt de vakjury naar een startup of the year en is er een regionale competitie voor de beste Nederlandse inzending (ondersteund door het NSO). Er is een challenge speciaal voor universiteiten en zijn er special prizes, uitgeschreven door bedrijven en organisaties, zoals DLR en Airbus, die op zoek zijn naar een innovatie in een bepaalde sector.
Nederlandse winnaars van de competitie dingen mee naar de Europese hoofdprijs, maar worden ook in eigen land beloond. Zo krijgen ze o.a. een geldprijs, kantoorruimte in en ondersteuning van de ruimtevaartincubator Space Business Innovation Centre (SBIC) Noordwijk, bij het opzetten van een eigen bedrijf.
Meer informatie over de competities en de voorwaarden om deel te nemen vind je op de sites van de Galileo Masters competitie en Copernicus Masters competitie.