Van innovatie naar implementatie: ‘Luister naar de eindgebruiker’
Innovatie zit in het DNA van ruimtevaart. Maar hoewel ruimtevaarttechnologieën steeds geavanceerder worden, wordt er lang niet altijd voldoende rekening gehouden met wat de gebruikers écht nodig hebben. Dat is opmerkelijk, want uiteindelijk zijn het juist de gebruikers die dagelijks werken met de data en toepassingen die uit de innovatie voortkomen. Het Netherlands Space Office (NSO) wil dit veranderen en organiseerde daarom eerder dit jaar een bijeenkomst om beter te begrijpen waar de behoeften van de gebruikers precies liggen. Het doel? Ruimtevaarttechnologieën ontwikkelen die écht aansluiten bij de wensen van eindgebruikers.
Maar hoe bereik je dat? De bijeenkomst benadrukt dat samenwerking in de gehele keten de basis is succesvolle innovatie. Van ingenieurs en data-analisten tot de eindgebruikers zelf, elke schakel telt. Volgens Radboud Koop van NSO biedt ruimtevaart ongekende mogelijkheden, maar alleen als alle betrokkenen vanaf het begin samenwerken. "Zo zorgen we ervoor dat we niet alleen technologie ontwikkelen omdat het kan, maar omdat er daadwerkelijk vraag naar is."
Vraaggestuurde innovatie
Daarnaast kwam naar voren dat in plaats van technologie te "pushen" richting de markt, de wensen van de gebruikers leidend zouden moeten zijn. Een vraaggestuurde aanpak dus. Coco Antonissen van NSO benadrukt dat elke partij in de keten, van dataproviders tot
satellietbouwers, moet weten wat de gebruiker nodig heeft, zoals bijvoorbeeld nauwkeurigere bodemvochtmetingen of een hogere resolutie van satellietbeelden.
"Het is essentieel dat we gebruikersbehoeften goed in kaart brengen en dat die wensen door de hele keten heen worden doorgegeven," zegt Coco Antonissen van NSO. "Van dienstverleners en dataproviders tot satellietbouwers, elke schakel in de keten moet weten waar de behoefte ligt bij de eindgebruiker”
Meer uit bestaande data halen
Hoewel de ontwikkeling van nieuwe technologieën belangrijk blijft, is er ook al een schat aan satellietdata beschikbaar. Helaas wordt deze data lang niet altijd effectief gebruikt door eindgebruikers, wat veel potentieel onbenut laat.
Volgens Radboud Koop zijn er verschillende redenen voor dit probleem: "Ingewikkelde toegang tot data, een gebrek aan bekendheid met de mogelijkheden of onvoldoende ondersteuning binnen organisaties kunnen ervoor zorgen dat deze data niet optimaal wordt benut." Hij benadrukt dat het soms simpelweg gaat om het toegankelijker maken van data en het vergroten van bewustzijn.
Voordat er geïnvesteerd wordt in nieuwe satellieten, is het dus goed om eerst te kijken of de bestaande data optimaal wordt benut. Het wegnemen van barrières, zoals betere vindbaarheid van gegevens en het enthousiasmeren van organisaties, kan veel verschil maken in hoe effectief satellietdata wordt ingezet.
De rol van succesverhalen
En wat werkt er beter dan een goed voorbeeld? Succesverhalen kunnen laten zien hoe organisaties al effectief gebruikmaken van satellietdata.
"Het delen van succesverhalen laat zien wat er allemaal mogelijk is," zegt Coco Antonissen. "Als we laten zien hoe satellietdata al wordt toegepast, kunnen we het vertrouwen en de adoptie van deze technologie versnellen."
Op naar de toekomst
De bijeenkomst heeft duidelijk gemaakt dat de ruimtevaartsector nog meer kan floreren als de eindgebruiker écht centraal komt te staan in de ontwikkeling van technologieën.
Het NSO zal de inzichten uit deze bijeenkomst meenemen in haar verdere strategie en beleid. De volgende stap? Concrete acties ondernemen om de samenwerking tussen alle schakels in de keten te intensiveren, zodat ruimtevaartinnovatie een steeds grotere bijdrage kan leveren aan maatschappelijke uitdagingen.
Meer informatie?
Feest van de gebruiker
Evaluatie rapport feest van de gebruiker
Behoeftestudies waterkwaliteit, waterbeheer en luchtkwaliteit